24 October 2012

Enjoy the little things

Positieve psychologie, dat is iets waar ik me op wil richten ja. Altijd positief bloggen. Ik moet wel zeggen dat bloggen mij enorm geholpen heeft met de knop om te zetten. Je weet wel, die knop in je hoofd die je negatief laat denken, die je pessimistisch laat zijn. Die knop moet je zien om te draaien op een of andere manier en opeens is de wereld een stukje mooier. Ik weet niet hoe het precies zit, hoe je die knop omkrijgt, hoe je opeens positief gaat denken. Het zal zeker wel te maken hebben met de omgeving, de mensen om je heen, de liefde die je krijgt, je sociale status, je economische situatie; alles ja. Maar het belangrijkste in positief in het leven staan ben jij. Hoe ga jij om met verschillende situaties? Hoe jij in het leven staat is van essentieel belang voor acceptatie van anderen, voor jouw kijk op liefde, maar vooral voor zelfacceptatie. Nja eigenlijk dwaal ik nu enorm af en wilde ik het helemaal niet hebben over zelfacceptatie.. Positieve psychologie, that's how we do it!



Hoe gaan we dat doen? Ik wilde me met name richten om het genieten. Het genieten van mooie dingen in het leven. Genieten van mooie dingen in het leven is niet zo moeilijk nee. Iedereen geniet wel van een welverdiende lange vakantie op Bali of van het krijgen van loon of stufi, maar da's niet gek. Waar ik meer waarde aan wil hechten zijn kleinere dingen in het leven. Mooie kleine dingen in het leven, maar zeker ook iets minder mooie dingen in het leven waar je uiteindelijk weer iets heel ergs moois in terugziet.

Genieten van het leven lijkt tegenwoordig maar al te moeilijk. We zijn veeleisend, we stellen hoge normen en het lijkt wel alsof het nooit goed is. Maar da's toch geen positieve instelling? Neen, dat is het niet. Hoe gaan we die veranderen? Door ons niet af te vragen hoeveel iets kost, wat de prijs is, maar dat we ons afvragen of we wel weten wat de waarde ervan is. Ooit las ik eens een quote: 'Nowadays, people know the price of everything, but the value of nothing.' Tuurlijk op het eerste gezicht lijkt het wel alsof je twee keer hetzelfde zegt. Maar als je goed leest, weet je exactemundo wat ik bedoel. En sta daar eens bij stil. Hoe denk jij zelf eigenlijk hierover?

Okay, genoeg geklets over prijzen, waarden en de positieve instelling. We gaan het gewoon doen, en wel hoe. Genieten van kleine dingen is inderdaad niet makkelijk om te doen, maar het is de moeite waard, echt!


Denk eens na, wanneer was je gelukkig en happy om een klein dingetje dat eigenlijk niet zoveel voorstelde? Waarschijnlijk had het wel een grote waarde voor je, anders was je er niet zo happy om. Haal dat happy gevoel weer eens naar boven als je eraan terug denkt. Hoe voelde je je? Happy? Opgewekt? Excited? Geliefd? Noem maar op, onthoud het positieve gevoel en houd het vast. Denk nu eens met dat gevoel aan kleine dingen die jou gelukkig maken in het leven. Richting een knuffel, een lief berichtje, het tegenkomen van een oude bekende, lachen met je beste vriendin. Schrijf vervolgens eens alles op en bewaar het goed. Vervolgens denk je elke dag eens aan één dingetje dat op je lijstje staat. Als je dit lang genoeg voortzet zul je vanzelf meer waarde in kleine dingen ontdekken en zal het happy gevoel dan daar ook automatisch bij optreden.

Klinkt allemaal erg vaag, laat ik er een voorbeeld bij geven.
Stap 1: Wanneer was ik happy om een klein dingetje dat eigenlijk niet zoveel voorstelde?
  • Gisteravond toen ik een lief weltrusten whatsappje kreeg.
Stap 2: Hoe voelde het?
  • Ik voelde me happy, heel happy en een beetje excited.
Stap 3: Welke kleine dingen maken mij gelukkig?
  • Lieve berichtjes, mensen zich goed laten voelen, lachen, liefde tussen twee mensen zien, praten, lachen, omringd zijn door mensen die me accepteren, waardering krijgen, lachen.
Stap 4: Denk iedere dag aan één klein dingetje en haal het happy gevoel terug.

Met dit stappenplan klink het allemaal al een stukje easier, nietwaar? Veel mensen zeggen wel dat we moeten genieten van de kleine dingen in het leven maar uiteindelijk doen zij het dan ook niet. Ja, ik weet dat het moeilijk is, het is moeilijk om satisfied te zijn met kleine dingen. Maar het zijn alle kleine dingen in het leven, die het leven zo dragelijk maken, om het maar even dramatisch te zeggen. Het zijn de kleine dingen die het leven mooier maken. Het zijn de kleine dingen die we uiteindelijk allemaal leren waarderen, waardoor we happier door het leven gaan. Daarbij, al die kleine dingen bij elkaar, is al heel wat hoor.


The main point van positieve psychologie is postief denken, vanzelfsprekend. Het belangrijkste van genieten van kleine dingen in het leven is ook positief denken. We moeten positief denken om te genieten. We moeten positief in het leven staan om mooie dingen in te zien. We moeten positief zijn om hoop te hebben. Okay, misschien was dat iets té dramatisch. Ik voel me nu net zo'n spiri spiri guru die roept: 'Spread the positivity'. Tuurlijk beter dan die ene pessimist die ervoor zorgt dat de wereld een stukje minder gekleurd wordt. Wat ik jullie wilde zeggen is dat je met positief denken een stuk verder zult komen in het leven. Niet dat ik zoveel levenservaring heb, maar dat is wel wat ze zeggen. Natuurlijk, misschien is het wel aantrekkelijker om negatief te denken, want uiteindelijk zal het resultaat dan altijd beter uitpakken dan je dacht en verwachtte. Maar dan nog, wat vind je belangrijker? Wat vind jij zelf relevant in het leven? Mensen met een positieve instelling zijn naar mijn mening gelukkiger en maken de wereld net een stukje mooier.

'Spread the positivity!'

Note: Als je er anders over denkt, zeg, pessimistisch, vat dit alsjeblieft niet op als belediging. Dat is namelijk helemaal niet wat ik hiermee wilde bereiken. Ik snap heel goed waardoor je zo denkt en toon er ook zeker begrip voor. Ik wilde alleen even mijn kijk op dit onderwerp delen.