29 July 2012

Let's be realistic

Ja die zin krijg ik inderdaad de laatste tijd vaak te horen als ik vertel over mijn ambitieuze plannen voor de toekomst. Ik wil na toegepaste psychologie nog psychologie aan de universiteit gaan studeren. Ik wil tijdens mijn opleiding in de VS stage lopen, ergens New York of Californië, relatietherapie geven. Ik wil ergens voor mijn 30e huisje, boompje beestje. Alleen nog even kijken waar ik dan ga wonen, misschien Parijs, misschien blijf ik wil in de VS hangen of wordt het toch Australië. Elke zin mag dan wel beginnen met 'ik wil', maar hoeveel van bovenstaande kan ik realiseren? Positief ingesteld als ik ben zou ik zeggen, alles natuurlijk. Als ik het graag genoeg wil en bereid ben er alles aan te doen om het allemaal waar te maken, zou ik in theorie moeten kunnen. Helaas denk ik wel dat het in praktijk een stuk minder gemakkelijker zal zijn. Maargoed, big dreams heb ik wel ja. 

Wees eens eerlijk, heb jij dan geen grootse plannen voor de toekomst? Wil jij niet je dromen achtervolgen? Ergens volledig voor gaan? Persoonlijk denk ik dat je eigenlijk niks hebt in je leven om naartoe te streven als je geen doelen voor jezelf stelt. Wanneer mensen doelen in hun leven stellen zeggen naasten al snel dat je misschien ietwat positief bent geweest en misschien iets realistischer moet zijn. Ieder jaar hoor je het week bij de goede voornemens met nieuwjaar. Het klopt inderdaad dat als jouw doel totaal niet realistisch is moeilijker te behalen is. Maar ik denk wanneer je grootse dromen als ultieme doelen in het leven stelt je alleenmaar meer drive vind op de doelen te willen behalen. Dromen is goed, dromen laten je zien hoe het leven zou kunnen zijn en iedereen wil zijn of haar ideale leven toch wel proberen te realiseren of zie ik dat verkeerd?


Nog steeds leef ik in mijn eigen droom wereld, dat heb ik dan ook al meerdere malen gehoord. Eigenlijk is het niet goed, ik heb namelijk geen idee hoe het er in de 'echte' wereld aan toe gaat. Soms wil ik het ook niet weten. Maar zo zal ik nooit oud en wijs worden. Zo had ik van mijn gala grootse verwachtingen doordat ik maar bleef wegdromen bij de hopeloos romantische highschool films. En denk ik nog steeds dat relaties moeten gaan zoals in de romantische komedies; het heeft ups en downs, veel drama, maar uiteindelijk komt alles weer goed. Always.

Ik wil in Parijs wonen met een hopeloos romantische Fransman, in een appartement in het centrum met een balkonnetje waarvan je de Eiffeltoren kunt zien. Ik wil een vakantiehuisje op Bali of ergens aan de kust van Australië, aan het strand liggen met een cocktail en geen zorgen hebben. We dromen allemaal, sommige groot, sommige wat minder groot; maar dromen moet je altijd blijven doen, het maakt het leven zoveel mooier!